Två leende personer sitter bredvid varandra. Den ena är klädd i Röda Korsets huvtröja.

Röda Korsets visuella utseende

Fotograf: Suvi Elo / Suomen Punainen Risti

På den här sidan hittar du Finlands Röda Kors riktlinjer och definitioner för det visuella utseendet samt anvisningar för produktion av material. Riktlinjerna ger verktyg för en lyckad, särskiljbar och identifierbar kommunikation.

Det viktigaste elementet i Röda Korsets varumärke är modigt mötande och byggandet av förtroende mellan olika aktörer. Varumärket ska vara igenkännligt och urskiljbart såväl i snabba krissituationer som i det digitala informationsflödet.

Grundelement

Det röda korset på vit botten är ett speciellt emblem, eftersom det har till uppgift att i konfliktsituationer skydda auktoriserade sjukvårdsinrättningar och -transporter, deras personal och patienter samt biståndsarbetare och -transporter inom det internationella Röda Korset. Staterna äger detta internationella skyddsemblem, som samtidigt är tecknet för deras försvarsmakters medicinska vård.

Det röda korset förekommer ensam, utan några förklarande texter, endast i ett fåtal utvalda fall. Det är inte ett emblem för första hjälpen, men Röda Korset kan använda det för att märka ut sin medicinska första hjälpen-jour.

Läs mer om användningen av det skyddande röda korset, den röda halvmånen och den röda kristallen: skyddsemblem.fi.

I oklara situationer eller om du upptäcker missbruk av emblemet, kontakta
Finlands Röda Kors kommunikation eller organisationens juridiska rådgivare på
info@rodakorset.fi eller 020 701 2000.

Logon består av logomärket (kors) och lopotypen (text). Logon används alltid på vit botten. Logofilerna finns i Materialbanken.

Distrikten, avdelningarna och institutionerna använder sin egen logo i samband med sin verksamhet.

Det finns separata anvisningar om användningen av logon för företag. Anvisningarna finns här (länken läggs till senare).

Skyddsområde

Logon används alltid på vit botten, som är minst av samma storlek som skyddsområdet. Skyddsområdet är två gånger så långt som korsets udde. Andra element får inte placeras på skyddsområdet.

Logomärkets och logotypens förhållande till varandra får inte ändras, och emblemets skyddsområde får inte brytas.

Förbjudna användningssätt

Logon skiljer sig inte tillräckligt tydligt mot en färgad bakgrund. Emblemets urskiljbarhet är sämre om det läggs på en bild. Det finns ingen negativ version av emblemet. Logon kan förvrängas i elektroniskt format. Kontrollera alltid att förhållandena är korrekta.

Logons färger

Logons färger får inte ändras. Det finns ingen vit (negativ) version av logon. Välj logons färgversion enligt användningsändamålet, för att tonerna ska vara korrekta. RGB-formerna är i regel avsedda för elektroniskt bruk och CMYK-färgerna för tryck.

Minimistorlek

Logon får inte användas i mindre storlekar än vad som anges här.

Svartvit

Användning av logon i svartvita trycksaker rekommenderas inte. I material som skrivs ut kan logon också skrivas ut med svartvitsskrivare.

Språkversioner

Finlands Röda Kors har också en svensk version och andra språkversioner av sin logo. För tydlighetens skull finns organisationens namn i sin helhet på det aktuella språket i andra språkversioner än den svenska.

I internationella sammanhang är det möjligt att använda logon på finska och i samband med den skriva vår organisations officiella namn på språket i fråga.

I versioner med tre eller flera språk ska man välja versionen på huvudspråket och de övriga språken ska skrivas i samband med logon som tilläggstext.

Användningen av logon omfattas av samma regler som den finska versionen.

 

Distrikt och avdelningar använder i regel distriktets eller avdelningens egen logo i sin kommunikation och sina material. Detta ökar kännedomen om den lokala verksamheten, synliggör organisationsstrukturen och styr kontakterna till rätt plats.

Distriktens och avdelningarnas logor skapas endast vid enheten för kommunikationstjänster. Logor får inte skapas själv eller beställas från utomstående aktörer. Vid behov kontakta aineistot@rodakorset.fi. Färdiga logor finns i Materialbanken.

Regionala aktörer, till exempel asylförläggningar eller loppisar, anges i samband med distriktets logo. Verksamhetsformen skrivs under distriktets namn enligt exemplet.

Logor skapas endast vid enheten för kommunikationstjänster. Logor får inte skapas själv eller beställas från utomstående aktörer. Vid behov kontakta aineistot@rodakorset.fi. Färdiga logor finns i Materialbanken.

Finlands Röda Kors institutioner – Blodtjänsten, Kontti och de Ungas skyddshus – har egna logor, där institutionens namn finns i samband med organisationsemblemet.

Institutionernas logor finns också på svenska och engelska. Om logon omfattar två eller flera språk, ska dessa skrivas i samband med emblemet på samma sätt som till exempel en avdelnings namn.

Färdiga logor finns i vår materialbank: aineistopankki.punainenristi.fi.

Förhållandet mellan logons storlek och det material som produceras är fastställt. I liggande material är logons bredd 20 procent och i stående material 30 procent av den totala bredden.

Logon placeras alltid i det högra övre eller nedre hörnet så att två av logons sidor rör vid materialets kanter. Logon finns färdigt placerad i alla färdiga mallar. Ändra inte logons placering eller storlek i färdiga mallar.

Logons storlek med skyddsområde

A4 liggande: bredd 59,4 mm, höjd 27 mm
A4 stående: bredd 63 mm, höjd 28,8 mm

A5 liggande: bredd 42 mm, höjd 19,2 mm
A5 stående: bredd 43,81 mm, höjd 20 mm

Observera:
I material som är mindre än A6 är logon större i förhållande till materialets storlek (t.ex. visitkort).

Huvudfärger, neutrala färger och stödfärger möjliggör tillsammans ett identifierbart men mångsidigt visuellt uttryck.

Huvudfärger

Huvudfärgerna är kärnan i Röda Korsets visuella identitet. De företräder självförtroende, mod och förtroende.

Neutrala

De neutrala färgerna gör det visuella uttrycket varmare och mer jordnära.

Stödfärger

Stödfärgerna erbjuder utrymme för hela visuella skalan från kraft till känslighet.

Proportion

Anvisning för hur olika färger används i förhållande till varandra.

Finlands Röda Kors huvudfonter är Arial och Georgia, som är allmänt tillgängliga. Finlands Röda Kors designteam använder dessutom stödfonterna Degular och Mānuka.

Röda Korsets varumärkesbok
Röda Korsets varumärkesbok