Två leende personer sitter på en soffa med Röda Korsets broschyr och en kaffekopp i handen.

Röda Korsets varumärkesbok

Fotograf: Suvi Elo / Suomen Punainen Risti

Finlands Röda Kors arbetar modigt för en jämlik värld och mänskliga värden. I den här uppgiften kan alla vara med.

Den här guiden fungerar som en guide för möten, interaktioner och byggande av kommunikationsmaterial. Guiden innehåller våra principer, inspiration samt anvisningar för att tala om oss.

Vår verksamhet styrs av dessa principer och värden. De är enhetliga genom hela hjälpkedjan.

Läs mer om Röda Korsets principer

Läs om Röda Korsets värden

Finlands Röda Kors verksamhet och kommunikation styrs och förenas av följande drag:

Röda Korset...

Inger hopp och glädje
Vår verksamhet inger glädje åt dem som möts i den. Vi inger glädje och hopp genom handling och kunskap till samhället.

Är inkluderande
Vi ser alla människor som lika värdefulla och kapabla. Vi förstår, att alla kan behöva stöd och hjälp. Vår katalog och berättelse behandlar alla som jämlikar och lyfter aktivt fram mångfald.

Är aktuell
Vi följer den omgivande världen från en lokal synvinkel. Vi är en snabb aktör, även när behovet och formen av hjälp förändras.

Är modig
Vi är modiga att möta människan. Vi är modiga att agera. Vi försvarar modigt våra värden, och vänder inte bort blicken från kriser.

Är empatisk
Vi agerar alltid sakkunnigt. Vi möter varandra empatiskt.

Röda Korset lever i tiden och reagerar på förändringar i världen. Målbilden beskriver viljan om hur vi vill bli sedda.

Vi vill vara en inspirerande aktör som upprätthåller hoppet. Vi stärker människors tillit till varandra. Finlands Röda Kors är en framtidsorganisation med starka traditioner och som möjliggör verksamhet som inger betydelsefull glädje och ändring.

Röda Korset
som är snabbt på plats där hjälp behövs som mest.

Röda Korset
där vi bygger ett mänskligt samhälle tillsammans.

Röda Korset
där vi vill att alla kan hjälpa.

Syftet med Finlands Röda Korsets kommunikation är att glädja, ge information och hopp samt öka känslan av trygghet. Vår ton är empatisk och modig.

Med visuell enhetlighet, tonen i texter och modigt bemötande säkerställer vi verksamhetens upprepbarhet, pålitlighet och särskiljbarhet.

Den lokala anknytningen får synas i tonen och vi ser till att språket är förståeligt och tydligt. Kommunikation och möten förverkligas med respekt för andra, på ett jämställt och ansvarsfullt sätt.

Vi är ett globalt nätverk för humanitär hjälp som för fram hjälpen snabbt och effektivt. Vi bjuder med alla till att försvara humanitet och bygga modigt en bättre värld.

Vi arbetar kontinuerligt för en sådan värld, där alla har förutsättningar till ett tryggt liv. Röda Korset förstärker lokala gemenskaper överallt i världen, och är ett stöd när vilken kris som helst överraskar.

Vi hjälper, lyssnar och försvarar humanitära värden. I vår verksamhet är alla välkomna. Vi har förbundit oss att försvara medmänsklighet, människovärde och jämlikhet.

Vi är närvarande också när samhällets strukturer och stödnät sviker. Vi arbetar kontinuerligt för en sådan värld, där alla har förutsättningar till ett tryggt liv. För en värld, där vi har modet att möta varandra.

Värdelöften beskriver sättet, på vilket vi pratar om vår verksamhet och dess effekter. Våra värdelöften hjälper mottagaren av meddelandet att förstå vad vi gör konkret.

  • Vi agerar lokalt där du också är.
  • Tillsammans bygger vi ett mänskligare samhälle med alla våra frivilliga och partner.
  • Vi är med människor och hjälper snabbt, när krisen inträffar.
  • Vi riktar alltid våra bidrag där de behövs mest.
  • Vi är en ansvarsfull främjare av välbefinnande i Finland.

Varumärket begränsas inte bara till visuellt och kommunikativt uttryck. Det viktigaste elementet i Röda Korsets varumärke är modigt mötande och byggandet av förtroende mellan olika aktörer.

Varumärket och dess uttryck inspirerar, inger glädje och styr verksamheten mot framtiden. Varumärket ska vara igenkännligt och urskiljbart såväl i snabba krissituationer som i det digitala informationsflödet.

Berättarnivåer

Frivilliga och samfundet
Användning: sociala medier
Behov: samfundets röst
Stil: äkta, varm
Berättarnivå: vardaglig, mångsidig, nätverk
Genomförande: frivilliga

Två Röda Korsets frivilliga är ute med äldre personer med rikshacyklar.
Fotograf: Arttu Muukkonen / Suomen Punainen Risti

Kampanjer och inbjudan
Användning: deltagande och synlighet
Behov: varumärkesbild
Stil: övervägd, stilig, uttryckningsfull
Berättarnivå: lokal, identifierbar, kraftingivande
Genomförande: utvalda fotografer, efter behov

En ung person ler och visar en hjärtsymbol med sina händer i vinterväder.
Fotograf: Joonas Brandt / Suomen Punainen Risti

Dokumentering och reportage
Användning: journalistisk dokumentering, krisberättande
Behov: substans, information och expertis
Stil: varierande, oslipad, ansvarsfull
Berättarnivå: global
Genomförande: fotografnätverk och journalister

En kvinna med ett spädbarn i famnen.
Fotograf: Benjamin Suomela / Suomen Punainen Risti

Vi skapar visuellt identifierbar och enhetlig kommunikation.
Läs mer om det visuella utseendet och anvisningarna för det

Mer information ges av centralbyråns kommunikation:
aineistot@rodakorset.fi, 020 701 2000

Röda Korsets visuella utseende
Röda Korsets visuella utseende