Den nya Näsdagen lanseras i höst
Stiftelsen Näsdagen har avtalat om samarbete med en ny mediepartner och inlett en konceptförnyelse. Mer information om den nya Näsdagen kommer i höst.
Kampanjverksamheten har varit på paus sedan samarbetsavtalet med Yle upphörde i våras. Stiftelsens styrelse påbörjade genast förhandlingarna om en ny samarbetsmodell som nu har bekräftats.
”Näsdagen är ett etablerat varumärke. I och med det nya partnerskapet kan vi förnya vårt koncept och nå nya människor utöver våra gamla, trogna stödjare. Vi är mycket entusiastiska över detta”, säger Tomi Järvinen, styrelseordförande för Stiftelsen Näsdagen.
Näsdagsorganisationerna har förbundit sig att fortsätta med sändningen som ökar människors kännedom om i synnerhet barnens situation i de utvecklande länderna. Enligt Järvinen kommer konflikterna bl.a. i Gaza och Ukraina nära oss och berör människor.
Stiftelsen meddelade i februari att Yles Näsdagen-sändning kommer inte att ses på tv år 2024. Trots pausen har de nio organisationer som stöds av Näsdagen fortsatt sitt arbete för att stödja de utvecklande länderna. Enligt Järvinen finns det ett enormt behov av detta.
”På grund av konflikter och samhälleliga förändringar är många länder på väg att vända sig inåt. Samtidigt har det som händer annanstans en större inverkan på oss än på länge. Problemen är gemensamma. Tillsammans kan vi också lösa dem”, säger han.
”Det är gripande att vi kan fortsätta tillsammans och göra något konkret och positivt i en värld som präglas av negativa nyheter. Vi vill tacka våra stödjare för de gångna åren och utmana dem att fortsätta vår gemensamma resa på ett nytt sätt och med ett nytt koncept.”
Med medel som samlas in stöds bland annat barnens utbildning, hälsa och livsmedelsförsörjning i Afrika, Asien och Sydamerika genom Näsdagens medlemsorganisationer. År 2023 samlade Näsdagen-kampanjen in cirka 1,8 miljoner euro. Under sina 17 verksamhetsår har kampanjen sammanlagt samlat in 42 miljoner euro.
Mer information:
Tomi Järvinen, styrelseordförande, Stiftelsen Näsdagen
tomi.jarvinen@kua.fi
tfn +358 40 641 8209