En av Röda Korsets biståndsarbetare tar hand om ett spädbarn på ett fältsjukhus.

Bidragsgivartjänsten

På den här webbplatsen finns svar på de vanligaste frågorna om bidrag till Röda Korset.

Om du inte hittar det du söker eller vill ändra ditt avtal om månadsbidrag, vänligen kontakta oss på lahjoitukset@rodakorset.fi eller per telefon på 020 701 2192 (må–fr kl. 8.30–16).

Du kan även lämna kontakt- eller ändringsförfrågningar med webblanketten på den här sidan.

Vanliga frågor och svar om att ge bidrag

Det är lätt att ge ett bidrag, och du kan ge bidrag på flera olika sätt.

Göra en engångsdonation 

Ge ett bidrag på nätet. Betalningssätt: finländska nätbanker, kreditkorten Visa och Mastercard samt MobilePay och Siirto.

Paytrail Oyj (2122839-7) producerar betalningsförmedlingstjänsten och tillhandahåller betalningstjänsten i samarbete med de finländska bankerna och kreditinstituten. Paytrail Oyj visas som betalningsmottagare på kontoutdraget eller kortfakturan och förmedlar betalningen till Röda Korset. Paytrail Oyj är ett auktoriserat betalningsinstitut. 

Paytrail Oyj
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com

Vid reklamationer ber vi att man i första hand kontaktar vår bidragsgivartjänst.

Beställa en faktura

Företagen kan även beställa en faktura. Fakturan skickas inom 4–5 arbetsdagar.

Ge ett bidrag via SMS

Bidraget debiteras på din telefonräkning, och operatören betalar bidraget till Röda Korset.

SMS-bidrag till katastroffonden

Skicka meddelandet SPR20 till numret 16499 så ger du ett bidrag på 20 €.

Övriga belopp: 

  • Ge ett bidrag på 5 €, skicka meddelandet SPR5 till telefonnumret 16499
  • Ge ett bidrag på 10 €, skicka meddelandet SPR10 till telefonnumret 16499.
  • Ge ett bidrag på 15 €, skicka meddelandet SPR till telefonnumret 16499.
  • Ge ett bidrag på 40 €, skicka meddelandet SPR40 till telefonnumret 16499.

SMS-bidrag 25 € till att hjälpa offren för krisen i Ukraina

  • Ge ett bidrag på 25 €, skicka meddelandet SPR25 till telefonnumret 16499.

SMS-bidrag till verksamheten i hemlandet - Hjälp i Finland

  • Ge ett bidrag på 15 €, skicka meddelandet SPR15 till telefonnumret 16499.
  • Ge ett bidrag på 15 €, skicka meddelandet SPRLAHJA till telefonnumret 16499.
  • Ge ett bidrag på 30 €, skicka meddelandet SPR30 till telefonnumret 16499.
  • Ge ett bidrag på 50 €, skicka meddelandet SPR50 till telefonnumret 16499.

Så här slutar du ta emot donationsförfrågningar via sms

Vi skickar SMS till våra bidragsgivare i samband med katastrofer och kampanjer. Om du inte längre vill ta emot SMS, vänligen skicka meddelandet SPRKIELTO till numret 16499 eller e-post till lahjoitukset@rodakorset.fi.

Ring till bidragstelefonen

Bidraget debiteras på din telefonräkning, och operatören betalar bidraget till Röda Korset.

Bidra till katastroffonden

  • Ge ett bidrag på 30 € till katastroffonden, ring 0600 12230 (30,41 € + lna/msa).
  • Ge ett bidrag på 20 € till katastroffonden, ring 0600 12220 (20,52 € + lna/msa).
  • Ge ett bidrag på 10 € till katastroffonden, ring 0600 12210 (10,14 € + lna/msa).

Stöd verksamheten i hemlandet - Hjälp i Finland

  • Ge ett bidrag på 15 € för att stödja verksamheten i hemlandet, ring 0600 9 5515 (15,37 € + lna/msa).
  • Ge ett bidrag på 30 € för att stödja verksamheten i hemlandet, ring 0600 9 5530 (30,41 € + lna/msa).
  • Ge ett bidrag på 50 € för att stödja verksamheten i hemlandet, ring 0600 9 5550 (50,00 € + lna/msa).

MobilePay engångsbidrag

Bidraget debiteras från ditt bankkonto eller ditt kreditkort. MobilePay betalar bidraget till Röda Korset.

Ge ett bidrag på numret:

Obs! Ytterligare har Finlands Röda Kors distrikt och avdelningar egna MobilePay-bidragsnummer. Bidragen till dessa redovisas till katastroffonden.

Inled ett månadsbidrag med MobilePay

Donera önskat belopp till katastroffonden utan ansträngning varje månad. Fyll i bidragsblanketten, varefter du får en länk via ett svarsmeddelandet, via vilken du kan färdigställa ditt månadsbidrag i MobilePay.

Girering till katastroffonden

Ge ett bidrag till Finlands Röda Kors katastroffond

  • Konto: OP FI52 5000 0120 4156 73, OKOYFIHH. Mottagare: Finlands Röda Kors. Referens: 5186.

Katastroffondens övriga IBAN-kontonummer och SWIFT-/BIC-koder för bidrag i olika banker:

  • Aktia FI18 4055 1110 0013 97, HELSFIHH
  • Danske Bank FI02 8000 1900 2250 05, DABAFIHH
  • Handelsbanken FI18 3131 3001 1990 25, HANDFIHH
  • Nordea FI06 2219 1800 0680 00, NDEAFIHH
  • S-Banken FI91 3939 0012 3129 30, SBANFIHH
  • Ålandsbanken FI24 6601 0001 0027 99, AABA FI 22

Girering särskilt till att hjälpa offren för krisen i Ukraina

  • Konto: OP FI52 5000 0120 4156 73. Mottagare: Finlands Röda Kors. Referens: 6020.

Girering till verksamheten i hemlandet

Ge ett bidrag till Finlands Röda Kors för att stödja verksamheten i hemlandet

  • Konto: OP FI29 5000 0120 4156 99, OKOYFIHH. Mottagare: Finlands Röda Kors. Referens: 5335.

Stöd särskilt vänverksamheten

  • Konto: OP FI29 5000 0120 4156 99, OKOYFIHH. Mottagare: Finlands Röda Kors. Referens: 5364.

Stöd särskilt verksamheten i De ungas skyddshus

  • Konto: OP FI29 5000 0120 4156 99, OKOYFIHH. Mottagare: Finlands Röda Kors. Referens: 5351.

Övriga IBAN-kontonummer och SWIFT-/BIC-koder för bidrag till verksamheten i hemlandet, enligt olika banker:

  • Nordea FI29 1572 3000 3727 30, NDEAFIHH.

Som tack för ert mer än 400 euro bidrag får ni ett omfattande informationspaket enligt bidragssumman. Materialen finns på tre språk (finska, svenska och engelska). Ni får en länk till informationsmaterialen efter att ni gett bidraget eller efter att nibeställt fakturan på nätet.

Exempel på kommunikationsmaterial på julen

Kommunikationspaketen skräddarsys enligt bidragsbeloppet och innehåller bland annat bilder för sociala medier, en signeringsbanner, ett diplom för bidragsgivaren samt elektroniska kort.

För de som gett ett större bidrag (mer än 10 000 euro) ger vi möjlighet att få synlighet för ansvarstagandet, videor om biståndsarbetet samt möjlighet att besöka Röda Korsets logistikcentral i Tammerfors, varifrån biståndsmaterial skickas till krisområden ute i världen.

Ta frimodigt kontakt

Vi hjälper gärna i frågor som gäller bidragsgivning av företag och företagsprodukter. Kontakta oss om du gör en donation, till exempel via bankgiro, så ger vi dig en länk till kommunikationsmaterialet.

Vänligen kontakta oss på lahjoitukset@rodakorset.fi eller per telefon på 020 701 2192 (må–fr kl. 8.30–16).

Bidrag till Röda Korset innebär konkret hjälp till de mest utsatta.

Läs om hur ditt bidrag hjälper.

Face-to-face-insamlare eller ”fejssare” gör ett viktigt arbete genom att skaffa nya månadsgivare. Regelbundna bidrag är en förutsättning för att Röda Korset ska kunna svara på behovet av hjälp hos människor i nöd i Finland och utomlands.

Vecka 50 och 51 arbetar vi i följande områden

  • Helsingfors (Centrum, Böle, Kottby, Åggelby, Månsas, Eira, Hagnäs, Sörnäs, Malm); Esbo (Esbo Centrum, Alberga, Mattby); Vanda (Dickursby);        

  • Uleåborg (Centrum, Kaakkuri, Raksila, Rotuaari, Kaukovainio, Kastelli, Myllyoja, Toppila, Ritaharju, Tuira); 

  • Tammerfors (Centrum, Hervanta, Lielax); Björneborg; 

  • Jyväskylä (Seppala, Keljo, Kuokkala, Savela, Halssila, Vaajakoski, Keltinmäki-Myllyjärvi, Palokka, Kangasvuori);

  • Vasa (Centrum, Klemetsö, Sandviken, Smedsby, Stenhagen, Vöråstan, Melmo, Brändö, Södervik, Gerby); Jakobstad; Karleby;

  • Åbo (Centrum, Uittamo, Hammarbacka);

  • Kuopio (Centrum, Linnanpelto, Savilahti, Haapaniemi, Tehdaskatu, Puijonlaakso, Saarijärvi, Kelloniemi, Pirttiniemi, Päiväranta, Kettulanlahti, Levänen); Varkaus (Prisma); Siilinjärvi (S-market).

Face2face Creatives arbetsområden vecka 51:

  • Helsingfors (Centrum, Sumparn, Hertonäs, Kalevagatan, Kampen, Vik Prisma, Böle; Tölö tull, Gloet, Centralgatan); Esbo (Bredvik); Nummela; Riihimäki. 

Hur vet jag att Röda Korsets fejssare har goda avsikter?

Om du stöter på en person som berättar för dig om Röda Korsets månadsbidrag har du sannolikt träffat någon av våra fejssare.

Fejssarna finns i köpcentrum, på gator och knackar på hemma hos folk. De kommer aldrig in i bostaden eller ens in i tamburen, eftersom fejssarnas insamlingstillstånd endast gäller fram till ytterdörren till folks hem.

Våra fejssare ber endast om regelbundna månadsbidrag och har inte rätt att ta emot kontanta bidrag. Fejssarna ber om kundens kontonummer till fullmakten för månadsbidragen, eftersom bankerna kräver det för att starta bidragen. Fejssarna arbetar från måndag till lördag.

På en del orter arbetar fejssarna permanent, men på många orter är de på besök endast under en eller ett par dagar.

Hur känner jag igen Röda Korsets fejssare?

Face-to-face-insamlarna bär en blå väst med Röda Korsets logotyp.

Fejssarna är anställda hos Finlands Röda Kors. De har med sig

  • namnkort med fotografi och insamlingstillstånd
  • Röda Korsets rödvita mapp
  • sakligt material jämte blanketter för månadsbidrag.
  • Våra fejssare registrerar bidrag både på surfplattor och med fullmakter på papper. 

Den blå västen skiljer fejssarna från Röda Korsets frivilliga bössinsamlare, som alltid bär röd väst.

Kriisi on uusi normaali -kamppanja (Face2face Creatives)

Face2face Creatives feissare bär en vit huvtröja eller T-shirt, med texten, Är kris det nya normala? samt ett identitetskort med foto och penninginsamlingstillstånd.

Face2face Creatives feissare bär som sommar- / inomhusutrustning en vit huvtröja eller T-shirt, med texten Onko kriisi uusi normaali?, och ett identitetskort med foto och penninginsamlingstillstånd. Som vinter- / utomhusutrustning mörk jacka, röd Onko kriisi uusi normaali? -brosch, en röd mössa, en röd halsduk och ett identitetskort med foto och penninginsamlingstillstånd.

Företaget ansvarar för sina egna anställda. Frågorna kan visas till F2F-Coordination Team Lead Tuomas Mattila, p. 040 194 5955, tuomas.mattila@punainenristi.fi.

Har ni frågor?

Om du har frågor om någon av Röda Korsets fejssare som knackat på hos dig kan du kontrollera saken genom att ringa till Röda Korset på 020 701 2000 (må–fr kl. 8.30–16). Du kan även skicka din fråga till lahjoitukset@punainenristi.fi.

Tre av Röda Korsets face-to-face-insamlare, eller fejssare, står på en gata i Röda Korsets blå västar och med röda mappar i händerna.
Fotograf: Eeva Anundi / Suomen Punainen Risti

Vi förmedlar hjälp till världens krisområden och i hemlandet med gedigen erfarenhet och på ett pålitligt sätt.

Med hjälp av kläd- och varudonationer produceras medel för biståndsarbetet, men donationerna skickas även som hjälp direkt till utsatta människor.

Läs mer om att donera kläder och varor.

Ett bidrag till Röda Korset är ett fint och enkelt sätt att visa socialt ansvar.

Läs mer om företagsbidrag.

Ett testamente till Röda Korset möjliggör fortsatt välgörenhet och hjälp till gagn för kommande generationer. 

Här hittar du grundläggande information om hur du skriver ett testamente och gör en testamentsdonation.

Ska ni snart ordna en fest? Be dina närstående att uppmärksamma en viktig dag genom att ge ett bidrag till ett mål som är viktigt för dig. Även en egen insamling är ett vackert sätt att hedra minnet av en närstående.

Starta en insamling på nätet

Som digital insamlare deltar du med bistånd i Finland och världen över. Också företag kan starta en insamling för personalen eller sina samarbetsparter. Dela insamlingen i sociala medier och per e-post.

Se anvisningar och tips för hur du samlar in bidrag på nätet

Insamling med bankgiro

Om en nätinsamling känns för teknisk kan du samla in pengar också på traditionellt sätt till Röda Korsets konto. Gör så här:

1. Ange kontonumret för bidragsobjektet du valt, för de som deltar i din bemärkelsedag

  • Röda Korsets katastroffond: OP FI52 5000 0120 4156 73
  • Stöd till Röda Korsets verksamhet i Finland: OP FI29 5000 0120 4156 99

2. Be dem att ange bemärkelsedagens namn, till exempel ”Bertil, 60 år" , i meddelandefältet.

3. Skriv uppgifterna om bemärkelsedagen i formuläret och skicka dem till oss.

  • Du får uppgifter om resultatet av insamlingen, om du meddelar om insamlingen på bemärkelsedagen innan deltagarna ger bidrag.
  • OBS! Om du vill rikta bidragen exempelvis till offren för krisen i Ukraina eller till de Ungas skyddshus, ange detta i punkten ”Tilläggsuppgifter” i formuläret.

4. Du får uppgifter om det donerade beloppet per e-post cirka två veckor efter tillfället. 

Folk vill hjälpa på olika sätt, och därför erbjuder vi flera olika sätt att hjälpa, likaså kommunicerar vi om vårt hjälparbete på flera olika sätt. För många är brev, kalendrar, lotter och postkort som skickas per post ett enkelt och önskat sätt att hjälpa och ta emot information.

Det är alltid frivilligt att ge ett bidrag och ta emot post. Att ta emot post förbinder dig inte till någonting.

Hur används medlen som samlas in genom postningar?

Intäkterna från postningar – till exempel försäljning av postkort, julkalendrar och lotter – används till stöd för biståndsarbetet i Finland. Med ditt bidrag stödjer du utbildning av frivilliga inom vänverksamheten, håller de Ungas skyddshus öppna året om och ger färdigheter i första hjälpen. Du är med och säkerställer att hjälparna alltid är redo.

Hur kan jag avsluta postningar?

Du kan sluta ta emot postningar här.

Om du har frågor om postningar kan du kontakta oss per e-post på lahjoitukset@rodakorset.fi eller per telefon på 020 701 2192 (må–fr kl. 8.30–16).

Måste jag betala en faktura som kommit med posten?

Giroblanketten är inte en räkning och det är frivilligt att betala den.

Måste man skicka tillbaka försändelsen som man fått?

Behöver inte. Det finns inget returkuvert i försändelsen, pga. kostnadsbesparingar. Man kan behålla materialet eller lämna det till pappersinsamlingen.

Finlands Röda Kors har förbundit sig att skydda sina kunders integritet. Ditt förtroende är viktigt för oss. 

Här hittar du information om våra principer för dataskydd samt användarvillkoren och registerbeskrivningarna för vår webbplats.

Kontaktformulär